POBUDZAMY WYOBRAŹNIĘ PRZESTRZENNĄ
W trakcie zajęć, które odbyły się do tej pory, dzieci cieszyły się z pozyskanych gier i pomocy dydaktycznych. Najbardziej spodobały im się klocki konstrukcyjne, które okazały się świetną zabawą wyzwalającą wśród nich kreatywność. Ćwiczyliśmy wyobraźnię przestrzenną oraz kształtowaliśmy umiejętność logicznego myślenia. Dzięki tym pomocom edukacyjnym uczyliśmy się myślenia przyczynowo-skutkowego, projektowania oraz matematyki (liczenie, sortowanie, szacowanie). Okazały się także świetnym wstępem do nauki programowania bez użycia komputera. Z klocków uczniowie tworzyli przeróżne rzeczy: budowle, pojazdy, postacie - wszystko to, na co pozwoliła im dziecięca fantazja i kreatywność. Dzięki tym wszechstronnie rozwijającym zabawkom, dającym nieskończone możliwości zabawy, nikt na zajęciach się nie nudził. Mimo powszechnej opinii, sprawdziły się zarówno dla chłopców, jak i dziewczynek. Te wielobarwne klocki spodobały się nie tylko dzieciom młodszym, starsi użytkownicy także docenili ich jakość i ilość elementów, z których mogli stworzyć swoje konstrukcje . Każda konstrukcja mogła być bowiem stworzona z dowolnej ilości klocków i mogła przybierać różne rozmiary i kształty. Uczniowie bardzo dobrze poradzili sobie zarówno z układaniem według określonego wzoru jak i według własnej inicjatywy. Myślę, że największym efektem tych zajęć było zaktywizowanie uczniów, zachęcanie ich do podejmowania inicjatyw i realizowania własnych pomysłów.
Nagłówek
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Sint, adipisci, quibusdam, ad ab quisquam esse aspernatur exercitationem aliquam at fugit omnis vitae recusandae eveniet.
Inventore, aliquam sequi nisi velit magnam accusamus reprehenderit nemo necessitatibus doloribus molestiae fugit repellat repudiandae dolor. Incidunt, nulla quidem illo suscipit nihil!Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit.
KODUJEMY BEZ KOMPUTERA
Nauka programowania niekoniecznie zakłada użycie komputera czy innego sprzętu elektronicznego. Bez prądu, za pomocą papieru i ołówka, ewentualnie kilku dodatkowych pomocy można bardzo skutecznie rozwijać wśród starszych i młodszych uczestników zajęć tzw. umiejętności komputacyjne - analizy progblemu, formułowania rozwiązań, tworzenia instrukcji, myślenia sekwencyjnego itp. W warsztatach programowania z kubeczkami uczestnicy wcielają się w role operatora i wykonawcy, ćwicząc umiejętność formułowania i odczytywania instrukcji w formie algorytmów.
Umiejętności związane z kodowaniem i myśleniem komputacyjnym towarzyszą nam nieustannie w codziennym życiu. Dlatego też warto poświęcić im nieco uwagi. Nie wspominając już, że na przyszłym rynku pracy, czekającego na dzieci i młodzież, rynku, którego dokładnego kształtu nie potrafimy jeszcze przewidzieć, umiejętności te będą niezwykle cenne. Nasze zajęcia polegały na sterowaniu "robotycznym ramieniem", którego zadaniem bylo zbudowanie zadanego układu z kubków.
ROBIMY ZDROWE SOKI
Bardzo ciekawymi zajęciami okazały się warsztaty praktyczne, na których wszystkie grupy realizowały scenariusze, które
pozwoliły dzieciom umiejscowić warzywa i owoce w Piramidzie Zdrowia i uświadomić im, że dostarczanie ich w odpowiedniej
ilości każdego dnia, gwarantuje zdrowie i odporność na choroby. Odbywało się to wszystko poprzez praktyczne działanie.
Uczniowie samodzielnie przygotowywali pyszne i bardzo zdrowe soki z owoców i warzyw, nauczyły się korzystać z przyrządów
kuchennych (wykorzystana została waga szalkowa, elektroniczna oraz menzurki pojemności). Sok smakował wszystkim.
Dzieci zdobywały doświadczenie przy porównywaniu i równoważeniu ciężaru, ważyły owoce i warzywa, określały ich ciężar za
pomocą jednostek wagi. Za pomocą pojemniczków dzieci nauczyły się porównywać i zamieniać jednostki miar pojemności.
Dzięki tym warsztatom kulinarnym uczniowie szybko i z łatwością utrwalili jednostki masy, miary objętości oraz ułamki.
LICZYMY KALORIE
Na zajęciach uczniowie na podstawie materiałów ( własne tygodniowe jadłospisy, tabele wartości kalorycznych ) pod kierunkiem nauczyciela matematyki, odczytywali wartości odżywcze i energetyczne poszczególnych produktów. Liczyli liczbę kalorii w przygotowanym prze siebie jadłospisie . Po prezentacji swojej pracy okazało się, że żaden jadłospis nie miał właściwej liczby kalorii. Zapoznaliśmy się z dziennym zapotrzebowaniem na energię i składniki odżywcze oraz ich podziałem na poszczególne posiłki.
Uczniowie zwrócili uwagę na to, że to co spożywają niekoniecznie ma związek ze zdrowym odżywianiem się, w związku z tym wspólnie stworzyliśmy trzy zasady:
- Jemy bardzo często (produkty zbożowe, warzywa, owoce)
- Jemy często (nabiał, ryby, chude mięso)
- Jemy rzadko ( słodycze, tłuszcze zwierzęce)
ZDROWE SOKI WARZYWNO- OWOCOWE cd.
Gdy już wszyscy spróbowaliśmy tych zdrowych i pysznych soków oraz stworzyliśmy własny przepis, byliśmy bardzo ciekawi jaki jest koszt wyprodukowania 1l domowego soku. Czy sok przygotowany własnoręcznie w domu jest tańszy czy droższy od soku w kartonie? Aby odpowiedzieć na wszystkie nurtujące nas pytania wzięliśmy się do pracy. W gazetkach promocyjnych oferowanych przez różne markety uczniowie szukali produktow w jak najniższych cenach a następnie przeliczali je wg naszego przepisu. Wszyscy jednogłośnie stwierdzili, że domowy sok jest niestety droższy, ale napewno jest zdrowszy i smaczniejszy!
SKLEP W KLASIE
Poznając matematyczne tajniki wraz z uczniami klasy 4 zorganizowaliśmy niezłą zabawę – zabawę edukacyjną, która pozwoliła uczniom utrwalać arytmetykę oraz działania z wykorzystaniem monet i banknotów. Wszyscy byli bardzo przejęci zakupami w naszym supermarkecie i starali się jak najlepiej wykonać polecenia.
Praktyczny sposób utrwalenia zdobytej wiedzy okazał się doskonałą i atrakcyjną formą nauki wykorzystania matematycznych działań w codziennych sytuacjach.
Z WIZYTĄ W SKLEPIE
- W czasie zakupów korzystaliśmy z zasad rachunkowości szacując, ile mamy zapłacić lub co możemy kupić za określoną sumę pieniędzy. Odpowiadaliśmy także na pytanie: Czy za 20 zł. możemy przygotować pyszny obiad dla 4 osób?
WIEWIÓRKI Z DZIUPLI
W tej zabawie każdy uczeń losował kartkę z napisaną na niej liczbą, np.5, 9, 98, 368,495, itp..
Ułożone na podłodze obręcze hula-hop są dziuplami dla wiewiórek. W tej zabawie nauczyciel podaje komendy: „Po dwie wiewiórki do dziupli”, „Po trzy wiewiórki do dziupli”, „Po cztery wiewiórki do dziupli”, itd.
Za każdym razem wiewiórki z dziupli :
obliczają bądź szacują sumę swoich liczb, obliczają bądź szacują różnicę liczb, obliczają bądź szacują iloczyn liczb, obliczają bądź szacują iloraz liczb, układają największą bądź najmniejszą liczbę, odczytują wielocyfrowe liczby naturalne,porównują liczby naturalne.